Home >> כללי >> בני ברוך – השיטה הכלכלית שתציל אותנו

בני ברוך – השיטה הכלכלית שתציל אותנו

רוצים לשמוע משפט אחד שעליו אפשר לבנות כלכלה נכונה, כזו שתציל אותנו מכל המשברים ? בטח שכן, אז קחו כמה דקות ובואו נדבר קודם כל על השיטה הכלכלית שבה כולנו שותפים היום. לא צריך להילחץ, לא תשמעו כאן מילים מפוצצות ותיאוריות כלכליות מסובכות, אלא עקרונות בסיסיים בלבד. בואו ניקח לדוגמא אדם שהולך לקנות מוצר שהוא ממש צריך, נניח מכונת כביסה. השלב הראשון של רכש כזה הוא ללא ספק בדיקה באינטרנט מה המוצר הטוב ביותר עבורו, וזה מביא אותנו מיד לנקודה הראשונה לתשומת ליבנו – שפע ענק של אפשרויות שחלקם בעצם די דומות. אז נשאיר כרגע את הנקודה הזו בצד, עוד נחזור אליה, ונניח שאחרי מחקר כזה או אחר הקונה בחר את מכונת הכביסה שמתאימה לו. יופי, הצעד הבא הוא ללא ספק השוואת מחירים וכאן בטח אף אחד לא יופתע שקיים עבור אותו מוצר בדיוק, מכונת הכביסה שלנו, מגוון רחב של מחירים שלא ממש ברור מה הסיבה שלו. עד כאן בטח אף אחד לא הופתע משום דבר והרגע סוף סוף הזמן לדבר על בני ברוך ועל חכמת הקבלה שלומדים בבני ברוך.

מה משותף לכל אדם מכל המיליארדים על פני כדור הארץ ?  לפי חכמת הקבלה שלומדים בבני ברוך זהו הרצון לקבל תענוג, רצון שהאדם נולד איתו והולך איתו צמוד צמוד עד יום מותו. אצל כל אדם הרצון הזה הוא קצת שונה, לפעמים שונה מאד, אבל כל אדם בורח מכאב ורץ לקבל תענוג. ברמה המעשית בריחה מכאב היא לא פעם ממש בריחה פיזית ממי שמנסה לפגוע בך, פשוט ובסיסי, וברמת התענוג זה לפעמים יותר מורכב. אחד נהנה מיין טוב וארוחה, אחר ממוזיקה והשלישית אוהבת לרוץ מרתון שזה כמובן מאמץ פיזי לא קטן וגם כאבים פיזיים. עדיין, כל הפעולות האלה, ועוד רבים שאתם יכולים להעלות עכשיו במחשבתכם, גורמים לאדם תענוג ובלי התענוג הזה הוא לא היה מבצע אותם. יותר מזה, הרצון לקבל תענוג הוא לא דבר קבוע, במידה והצלחתם למלא את הרצון לקבל מייד הוא גדל ואתם מתחילים את התהליך מחדש. למשל, רצת המרתון לא נולדה כזו, היא בטח רצה כילדה בחצר בית הספר וראתה שזה מביא לה תענוג, אחרי זה אולי היא רצה מרחקים יותר קצרים שעשו לה טוב ורק עם רצון לקבל מפותח היא הגיעה למרתון.

עכשיו ניקח את האדם שמוכר את מכונת הכביסה ונבדוק איך הוא קובע את מחיר המכונה לפי הכלל שהרגע למדנו אצל בני ברוך, כאמור רצון לקבל מקסימום הנאה לעצמו. איך זה יבוא לידי ביטוי ? ברור שהמחיר יהיה הגבוה ביותר שבו אפשר לדעתו למכור את המכונה. הרצון הזה, לקבל מקסימום הנאה, יאפיל בוודאי על כל שיקול אחר. אף אחד לא יופתע לכן שמוצר שעלה לסוחר 1000 ₪ יתומחר ב 2000 ₪ וגם יותר במידה ונראה לו שאפשר לקבל את המחיר הזה. 

אז יש לנו מוצר שנמכר בעלות שמייצגת רווח שאינו סביר (מייד נחזור לזה) בגלל שהמוכר נמצא בעמדה שהוא יכול למכור במחיר כזה. ונניח שמגיע הבן של המוכר, באיזה מחיר הוא יקבל את מכונת הכביסה ? במשפחה טובה, יש לשער שהוא היה מקבל את מכונת הכביסה במחיר עלות. מתקדמים. נניח שהמוכר היה מרגיש שקהל הלקוחות שלו חשוב לו כמו הבן שלו, נכון שזה לא סביר בימינו אבל תזרמו. למכור לכולם במחיר עלות ? העסק לא יחזיק הרבה זמן. ל"משפחה" גדולה כזו היה כנראה נכון למכור ברווח סביר, שמוגדר בתור רווח שיאפשר את קיום העסק בכבוד וקיום בעל העסק גם כן בכבוד. בכוונה לא כתובים כאן מספרים ואחוזים, כל בעל עסק יודע מה המצב אצלו. 

לפי חכמת הקבלה שלומדים בבני ברוך המצב הזה, למכור ברווח סביר, נופל תחת היישום של החוק שעליו בטח שמעתם: "ואהבת לרעך כמוך". אז נכון שהיום זה נשמע קצת אוטופי, שלא להגיד תמים, אבל לפי חכמת הקבלה כולנו נגיע למצב כזה, שיטה כלכלית שמבוססת על העקרון הזה. גם שפע המוצרים הזהים יוכל להצטמצם, כי האושר שלנו לא תלוי במספר סוגי היוגורט שיש בסופר או בגודל ההיצע של מכונות כביסה, אלא ביחסים הטובים בין בני אדם.