Home >> שיעורי קבלה >> החיים במגדל בבל המודרני
החיים במגדל בבל המודרני

החיים במגדל בבל המודרני

על פי יוספוס פלביוס והיסטוריונים אחרים סיפור מגדל בבל הקדום מדבר על הניסיון האנושי לבנות מגדל שראשו בשמיים, כך שיהיה לבני האדם מקום להיות בו אם הבורא ישלח עליהם שוב מבול.

מטרתו של המבול הייתה לגרום לבני האדם לשנות את התנהגותם האגואיסטית הקלוקלת, אך הם לא עשו זאת, ולכן החריב הבורא את המגדל בבנייתו. היום הבורא מנסה לעזור לנו לבנות מגדל שיגיע אליו, אך אנו מחריבים אותו בהתנהגותנו האגואיסטית. מרצי בני ברוך מסבירים מה אנחנו עושים לא נכון ואיך לתקן זאת.

מגדל בבל
בתקופת מגדל בבל היו בני האדם קרובים יותר לטבע בגלל שהאגואיזם שלהם עוד לא התפתח עד כדי הריחוק המוחלט מהטבע שאנו חווים היום, וגם בשל חוסר ההבנה על התנהלות הטבע והיראה מפניו. האנשים באותה תקופה רצו להכיר את הטבע טוב יותר ולהבין אותו ואת הכוחות המפעילים אותו. אברהם אבינו היה הראשון שהצליח בכך, אך במקום להקשיב לו וללמוד ממנו, מאז ועד היום ניסינו להתעמת עם הטבע ולהתגונן מפניו במקום להשתוות איתו.

התפתחות האגואיזם
על פי חכמת הקבלה, תהליך התפתחות האגואיזם הוא הקובע ומגדיר את התפתחותה אדם ואת ההיסטוריה האנושית. מצד אחד דוחף אותנו האגואיזם ללמוד ולהתפתח, ומצד שני הוא גורם לנו להתרחק זה מזה יותר ויותר, כאילו תהליך ההתרחקות שהחל בשבירת מגדל בבל עדיין לא הסתיים.

בני האדם בתקופת מגדל בבל הרגישו את הטבע וזה את זה בצורה פנימית, רוחנית, קצת כמו בטלפתיה.  הצורך בשפה נוצר אחרי שבירת המגדל, בגלל הריחוק שנוצר בין האנשים, ריחוק שהולך וגדל גם היום.

מגדל בבל, שתוכנן להגיע עד השמיים, הוא סימבול לרצון לשלוט בטבע, ובעצם מבטא את גדילת האגואיזם. התוצאה הטבעית של גדילת האגואיזם היא הגדלת הפער הפנימי בין בני האדם ויצירת הניתוק ביניהם, שבאה לידי ביטוי בריבוי הלשונות, יצירת השפה ושבירת המגדל. כלומר, זהו לא עונש, אלא תוצאה טבעית של ההתפתחות האנושית.

מאז ועד היום
מאז שבירת מגדל בבל ועד היום, מלמדים ב ארגון בני ברוך, האגואיזם הלך וגדל, והיום אנו מגיעים להבנה שדבר לא יוכל לספק אותו, ושכנראה הנתיב בו צעדנו ב-5,000 השנים האחרונות הוא שגוי. תהליך ההתרחקות נמצא היום בשיאו והאנושות מורכבת מריבוי קבוצות, אומות, תרבויות ולאומים שונים, שההתנגשות ביניהם היא בלתי נמנעת.

המין האנושי היה עד מגדל בבל אומה אחת מקושרת, ועתה עלינו לבנות את עצמנו בחזרה לאומה אנושית אחת מאוחדת. על פי חכמת הקבלה אנו נמצאים היום בנקודת הכרעה קריטית לגבי עתיד האנושות ואנו יכולים להכריע את הכף בין מלחמות שילכו ויחריפו לבין בנייה של עתיד משותף, טוב יותר לכולנו.

מבלבול ללבלוב
מגדל בבל נקרא כך על שום הבלבול שתקף את האנשים והרחיק ביניהם, והיום עלינו לתקן אותו, מתוך מודעות. אם נצליח לראות את עצמנו כתאים בגוף אנושי אחד ונשכיל לפעול כמו שתאים פועלים למען הגוף השלם, נוכל להגיע לקשר פנימי בינינו, ממש כמו שהיה לפני מגדל בבל.

הסוף
האדם הוא פסגת הבריאה של הטבע, ועלינו ללמדו להתנהל כמו הטבע, עד שנוכל לשלוט בו, כגוף אחד. תוכנית הבריאה, אומרים בני ברוך, מחייבת אותנו לעשות זאת תוך זמן מוגבל, ועל פי ספר הזוהר התיקון חייב להיות מיושם החל מתחילת המאה ה-21, שאם לא כן היא תידחף לכך על ידי ייסורים וסבל, כפי שאנו רואים שאכן קורה בפועל.

לימוד חכמת הקבלה הוא הכרה של שיטת הבריאה ורכישת ידע על שיטת התיקון, כך שנוכל לממש את החיבור בינינו בצורה מודעת, מהירה ויעילה. במקביל לסבל ולייסורים שהאנושות חווה נפתח עבורנו חלון הזדמנויות לשנות את המצב לטובה. הכל תלוי בנו.